Hjulia, huller om buller

Direktlänk till inlägg 20 december 2010

Godmorgon milda måndag...

Av Julia - 20 december 2010 08:30


  


...termometern visar +0,7 grader denna vita morgon. Fyra dagar till julafton. Egentligen är det makens 17 dagar långa ledighet jag ser mest fram emot. Han också, de har haft ganska mycket att göra denna höst, han behöver vila och ledighet. 


Idag kommer jag ta det lugnt. Jag har sovit djupt och vaknade stel och har lite ont. Det är säkert för att jag tar i lite extra så här inför jul. Jag vill absolut inte att maken ska behöva göra allt, jag vill göra allt det som jag klarar. 

Jag städade efter att maken åkte igår. Sopade av golvet och dammade allt jag nådde. Tyvärr når jag inte riktigt allt jag vill, men förvånansvärt mycket om jag anstränger mig lite. Jag putsade speglar och torkade tassmärken på dem (var dom nu kommer ifrån   ). Jag skulle ha velat putsa insidan av gavelfönstret också av samma anledning, men jag klarar inte att flytta på bordet själv, så det får vara.


Självklart känner jag av allt det jag har gjort, sillen, städningen och jag har stått ganska mycket. Det är jobbigast, tar på mina krafter. Men nu är det fint. Det är bara skinkan kvar att koka. Visserligen gjorde jag all julmat själv förr i tiden och saknar en del som jag inte kan göra själv längre, men det kan inte hjälpas. Jag vill inte lägga mer börda på maken. Han måste ju hjälpa till med det jag inte kan, men det går att äta köpt leverpastej och kalvsylta även om min är godare. 


Det är min tredje jul i rullstol och minnen kommer ofta från tiden före, men jag klarar mer denna gång än förra julen, för att inte tala om den första. I år kommer vi att koka skinkan själva, inte äta färdigkokt som tidigare. Hoppas att den blir så saftig och god som jag vill. Ja, det återstår att se. 

De första varma skivorna på en macka när den precis är klar kvällen före julafton är ju jättegoda. Just det har vi nog saknat mest, men i år blir det av igen.


Men nu är det frukosten som väntar.


   /Julia

 
 
Gunilla och Frasse

Gunilla och Frasse

20 december 2010 16:55

Du är ju jätteduktig, så mycket du fixar - här lastar matte över allt på sin särbo, fast som tur är älskar han att laga mat. Så tar matte allt dukande, avdukande och städande i stället.
Håller med om att provsmakningen på lillejulafton är himla god. Även "nattamaten" sent på julaftons kväll smakar extra gott. Fast inget ont om julbordet för det :-)
Kramar och tassklappar

http://gunillaofrasse.allas.se

 
Aamor

Aamor

20 december 2010 17:46

Det är stora framsteg du jobbat dig till och det måste kännas skönt trots allt.
Maten är godast när man gör den själv det går inte att komma undan men ibland är det lugnast att köpa något av det färdigt.

Kramizar & Vovisar

http://aamor.bloggplatsen.se

 
Findus, Isak och Rasmus

Findus, Isak och Rasmus

20 december 2010 19:25

Vadå, har inte alla tassmärken på sina speglar? ;) Matte glömde torka av spegeln över handfatet i badrummet i morse. Vi har haft "besiktningsgubbar" i lägenheten idag, men lite tassavtryck fick de tåla. Basta!

Bra att du delar upp olika sysslor mellan olika dagar. Då kanske det inte blir lika påfrestande. Var rädd om dig, bara. (Fast du känner förstås bäst själv vad du orkar med).
Kurr och burr.

http://stationskatterna.blogspot.com

Julia

21 december 2010 08:27

Detär just det som jag ofta gör fel på. Tar i allt för mycket när jag mår bra och lider sedan i flera dagar efteråt... Attans att jag inte lär mig.

 
Dui och Deco

Dui och Deco

20 december 2010 20:44

Vad varmt ni har det, vi har -8! Matte håller med skinkmacka vill man ha, det är det bästa på julbordet. Nosbuff

http://duideco.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Julia - 24 december 2012 07:23

    Jag önskar er alla en trevlig Julafton!     /Julia med familj ...

Av Julia - 23 december 2012 16:47


  Jul-Hälsningar från Julia!   Vill ni hälsa på så finns vår nya blogg här: http://hjuliahullerombuller.blogspot.se/ ...

Av Julia - 24 augusti 2011 09:37


...jag tackar er alla som besöker min blogg fortfarande trots att jag har flyttat hit. Några kommer varje dag i alla fall  .    Men nu har jag en oerhört viktigt budskap!        Vi måste hjälpas åt igen! Sprid bannern med budskapet om ...

Av Julia - 29 maj 2011 08:34


    Jag har flyttat!!!   hit     Välkommen! Glön inte att uppdatera om du har mig i din länklista!   /Julia                           ...

Av Julia - 27 maj 2011 19:42

      Jag har efter lång övervägande bytt bloggplats till Blogger. Bloggen kommer i strort sätt se ut som vanligt, men på en ny adress. Jag provar ett tag i alla fall. De har alla de typsnitten jag vill ha och en massa annat kul.   Denna...

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Ovido - Quiz & Flashcards