Hjulia, huller om buller

Alla inlägg den 6 februari 2011

Av Julia - 6 februari 2011 08:30


  


...mild morgon idag också, i alla fall + grader. Vår termometer visar +2,7 grader och solen skiner. 

Eftersom flera har frågat efter receptet på kycklinggrytan som jag gjorde i ugnen igår, så är det lika bra att lägga ut receptet här så ni också får prova om ni får lust.


  


Maddes Kyckling med ost:


Du behöver:

1 kycklingfilé eller 2 (kanske 3, om någon är riktigt hungrig) lårfiléer per person

100-150 gr färska champinjoner (kan uteslutas om man inte gillar svamp)

Några skivor rökt skinka i tärningar

1 medelstor purjolök

1 pkt matlagningsgrädde

1 bit smulad ädelost (eller ca 1 dl annan riven lagrad ost om du inte gillar ädelost, jag har använt vällagrad cheddar eller västerbotten några gånger, det blev jättegott också)


Sätt ugnen på 200 grader

Dela kycklingfilén i större bitar, lårfilén i kanske 2 bitar

Bryn köttet i lite smör/olja med lite salt ock peppar

lägg dem i en ugnfast form


Skiva champinjoner, purjo och skinka och fräs dem efter köttet

Häll på grädden, smula i osten och låt de puttra tills osten ha smält, smaka av och krydda mer om det behövs.

Häll blandningen över kycklingen


Ställ in formen i ugnen ca 35-40 minuter eller tills den har fått fin färg

Servera gärna pressad potatis eller ris till och en sallad.


Hoppas att det smakar! Jag har gjort denna gryta med olika innehåll allt eftersom vad som finns hemma. Självklart har det smakat olika, beroende vilken ost jag har i, (maken gillar inte ädelost) och vad som "fattas" eller vad jag har petat i extra. Ersatt till exempel den rökta skinkan med några skivor strimlad bacon.

Jag har dock minskat på receptet, för originalet var avsedd för 8-10 personer.



   /Julia

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Ovido - Quiz & Flashcards