Hjulia, huller om buller

Alla inlägg under oktober 2010

Av Julia - 4 oktober 2010 07:48


  


...termometern fick jag titta på två gånger för att tro vad den visade, 11,9 greder redan. Rena "värmeböljan" efter en riktigt kylig vecka, med bara några grader på morgonen. Vi får se hur varmt det blir framåt dagen. Någon sol ser vi inte, men det finns gluggar i molntäcket, så hopp om solsken under dagen finns.


Dagens viktigaste fråga verkar vara valet av talmannen till Riksdagen. En massa tjafs i morgonens TV program. Bitvis rena sandlådan, tycker jag. Ja, ja... det visar sig om de kan samsas under dagen. 


Jag har bara mina vanliga måsten. Träning, och gångövningar. Lite stel är jag, men har inte ont, skönt. Lika bra att fixa frukost. Mitt blodsocker ligger på 4,9 denna morgon, helt normalt. 


Ha en trevlig måndag!


   /Julia

Av Julia - 3 oktober 2010 12:49


  

...solen leker kurragömma bland molnen. Dessutom har det börjat blåsa upp också. Vi var ute en liten sväng, bara upp till Parkeringen och soptunnan och tillbaka, men det var inte skönt. Termometern har orkat upp till 14,7 grader.

Tänk att man fryser så mycket mer när man sitter, än när man går   . Jag behöver vantar!!! Jag frös mest om händerna och benen när vi var ute. Vantar och en filt om benen som om det var -20 ute   ... Nej, inte än, men kanske senare under vintern. Sommaren är slut, det är bara att acceptera! Hösten har kommit, så enkelt är det.


Vi ska snart äta lunch, rester från gårdagens köttgryta och sedan är det väl dags för maken att lämna oss igen till fredag eftermiddag, igen. Jag blir förvånad varje helg över hur fort den är slut. 


Maken kommer, det blir lödrag och plötsligt är det söndag eftermiddag och han måste åka igen.

Lika trist varje vecka, men vi borde vara vana efter många år som vi har levt så här. Onekligen var det enklare när jag var frisk och kunde köra bil.

Ingen idé att drömma, det är ju som det är och vi mår bra av att bo här på vischan istället för i ett trist höghus.

Smulan och Amanda har möjlighet att komma och gå ut i rastgården, få busa i gräset, klättra och sitta på höga hyllan där inne och se ner på grannarna.

Just nu sitter de i fönstret och "jagar" de höstlöv som blåser förbi utanför. Tittar på pippisar, de har full underhållning. 

Jag ska lyssna färdigt på Bramdvägg under eftermiddagen.

Nu ska jag sätta på maten snart, maken skalar potatis. När den är nästan klar är det dags att värma på grytan.


Ha en trevlig eftermiddag!

   /Julia

Av Julia - 3 oktober 2010 07:55


  


...mulet, som sagt och termometern visar 5,2 grader. Det verkar vara vindstilla dock. Grenarna på äppelträden rör sig inte.


Jag skrev igår att vi inte skulle göra något alls.

Maken hittade massor med arbete. Han höststädade. La undan vattenslang och sånt på vinden.

Ställde undan gräsklipparen för i år. Rengjord och fin att ta fram till våren igen. Han funderade på att ta ett varv med den, men det behövdes inte, så han bara spolade av den lite, smorde maskineriet här och där och ställde in den i friggen.

Där ska ju min elrullstol också vara när jag inte använder den. Den ska stå i minst 5 plusgrader och det börjar bli allt kallare på nätterna, lika bra att förvara den på rätt sätt. 

Jag kan självklart köra den i vilken temperatur jag vill, men den ska helst inte bara stå oanvänd i minusgrader, batteriet kan ta skada av det. Lika bra att förvara den som man ska.

Som sagt, vi har gjort massor trots att vi inte skulle, men så är det på landet.


Vi hann med lite vila också, lyssnade färdigt på Den femte kvinnan och började med nästa bok, Brandvägg.

Idag ska vi inte göra nåt i alla fall, äta frukost i lugn och ro. Titta på morgon TV. Kanske nån film senare eller lyssnar färdig på boken. Vi får se, men först lite mat.


   /Julia

Av Julia - 2 oktober 2010 08:45


  


...termometern visar bara 3,4 grader. Solen skiner men en dimslöja ligger på gräsmattan. 

Idag ska vi inte göra något speciellt alls. Bara vara och lata oss. Kanske titta på nån film. Lyssna på nån bok om kommisarie Wallander.  Visserligen har vi hört flera av dem, men det finns 3-4 som vi aldrig har hört förut. Den femte kvinnan är en av dem. Steget efter och Brandvägg är andra. De är ju så bra och att kunna lyssna på dem o ordningsföljd är toppen. Mankell gör ju återblickar i böckerna på händelser i tidigare böcker så visst är det bra att veta vad han syftar på.


Ja, vi får se vad vi hittar på. Om vädret tillåter vill vi nog ut en sväng också.


Men allra först lite frukost för två.


   /Julia

Av Julia - 1 oktober 2010 08:30


  


...det var frost inatt också, det syns på taken och gräsmattan. Termometern visar bara 2,7 grader. 

1 oktober betyder definitivt att det är höst, vare sig jag gillar det eller inte. Jag hoppas fortfarande på lite värme, några brittsommar dagar. Med lite varmare dagar och frostfria nätter.

Vintern som var, vill jag definitivt inte ha igen. Inte all den snö och kyla som var då. 

Vi lär väl få se hur lång hösten blir. Min förhoppning är att den blir mycket lång och vintern kort och mild.


Fredag är veckans roligaste dag. Maken - husse kommer. Han är efterlängtad av oss. 

Vi har inga måsten denna helg, bara njuta av varandra, ta en promenad om vädret tillåter. Annars är det inte mycket vi ska göra. Bara ta det lugnt och göra roliga saker, se nån film eller serie kanske. Ja vi får se vad vi hittar på.


Nu är det frukost som gäller. Jag har mätt mitt blodsocker (5,3) och tagit morgonens tabletter.

Min frukost består oftast av thé och smörgås. Det är bara påläggen som varierar efter humör. Idag blir det nog rökt kalkon och ost på en av mackorna, på den andra tar jag nog aprikosmarmelad och ost. Mums!


   /Julia 

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Skapa flashcards