Hjulia, huller om buller

Alla inlägg under augusti 2010

Av Julia - 8 augusti 2010 09:15


 


...till en mulen och blåsig söndag.


OJ så mycket väder det var inatt.

Åskan brakade loss vid ½12-tiden och höll på i flera timmar. Knallarna fick vårt lilla hus att skaka och regnet vräkte ner, men det hindrade inte jamisarna att ta sig en tur ut till rastgården. Amanda kom in blöt och kall, efter lite torkning med handduk la hon sig belåten under täcket och somnde. Smulan låg på sin vanliga plats, mellan våra kuddar. Hon vänder oftast innar hon hinner bli blöt.  


Gårdagen ägnade vi åt inne aktiviteter, lyssnade på Jan Guillou's Fiendets Fiende större delen av dagen. Den fjärde boken om Carl Gustav Gillbert Hamilton. Vi tycker mycket om Guillou's serie och har alla. Egentligen är det 10 böcker, men enligt mig är det 14, för de 4 som Guillou skrev långt efteråt hör ju ihop med den ursprungliga serien.


Kvällen avslutade vi med en DVD i sällskap med

Agatha Christie's mästerdetektiv Poirot.

  

Ännu en av våra passioner. Engelska deckare, vi gillar både de gamla och de nyinspelade. Just nu går det äldre inspelning med Peter Ustinov som Poirot i någon av kanalerna. I den nyaste serien spelar David Suchet huvudrollen. Den serien kunde köpas med en viss kvällstidning i 16 delar (tror jag).


Nu ska vi äta frukost, maken var ute och hissade flaggan för drottningens ära vid 8. Det är hennes namnsdag och det är flaggdag idag.

Idag blir det amerikanska panncakes med bacon och lönnsirap... MUMS! Vilyxar till det ibland någon morgon på semestern.


   /Julia

Av Julia - 7 augusti 2010 07:45


  


...mulet och svalt. Vår termometer visar 16,1 än så länge och prognosen tyder på regn senare på dagen. Ja, vi lär få se om meteorologerna spår rätt.


Dagens agenda är tom, vi har inga måsten alls. Vi ska bara göra det som faller oss in.

Ta en promenad om vädret tillåter. Se lite film, vi har en del osedda. Både deckare och klassiska serier från BBC.

Nya böcker att både läsa och lyssna på. Ja, vi får se vad vi hittar på denna lite gråa lördag.


Grannen höll länge på med sin vad det nu var för maskin, undrar vad han gjorde. Ibland lät det som om han slipade nåt, ibland som om han sågade.

Han slutade dock vid 4-tiden, då var jag färdig att be honom att lägga av. Jobbigt att behövalyssna till oönskade ljud, men han måste få bygga, slipa, såga mitt på dagen en vanlig fredag.

Förhoppningsvis är han klar med det han gjorde igår, så vi slipper oljudet idag. 


Men först lite frukost och mediciner. Jag skippar värktabetterna just nu. Jag väntar några timmar och ser om det går över efter min träning. Om inte, tar jag ett par efter det. Hoppas att jag slipper.


    /Julia

Av Julia - 6 augusti 2010 14:07


  


...idag känns det liiite bättre, men det gör ont fortfarande. Med ett par tabletter är det nästan bra, men jag vill kunna vara utan värktabletter.


Just nu är jag sur på grannarna. De för en sabla oväsen med nån maskin och den är tröttsam att lyssna till. Hoppas att han är klar snart, hans fru passade på att åka hem ett tag, jag förstår henne. Hon ville väl inte lyssna till oljudet, men jag måste stå ut med eländet. 


Annars händer det inte mycket hos oss direkt, att sitta ute och läsa är ju uteslutet på grund av ljudnivån, men det går bra att vara inne också.

Det är bara att öka ljudet på TVn (har inget val om vi vill höra filmen vi tittar på   ). 


Ha en trevlig eftermiddag!

    /Julia

Av Julia - 5 augusti 2010 08:15


  


...efter gårdagens utflykt var det inget roligt att kliva upp idag. Jag har ont, en del är väl träningsvärk, men det var jobbigt i stan. Visserligen blir jag trött även om vi handlar på hemmaplan, men riktigt så här illa brukar det aldrig bli.


Tänk att stan är så otillgänglig för oss i rullstol. Höga kanter, trappsteg in till affärer och restauranger. Det borde vara bättre på många ställen.

Bara en så "enkel" sak som en handikapptoalett. Gallerians är urusel, visserligen gott om plats men en vanlig låg toastol med aldeles för höga armstöd, det var jättesvårt att resa sig där ifrån, armstöden hjälper ju inte om de sitter i axelhöjd när man sitter ner. Som tur var kunde maken hjälpa mig.

Nej, stan är inget för mig! I vår vanliga mataffär finns en utomordentligt fin toa om jag behöver en. Liksom i de andra husen där affärer finns. Det finns flera. Jag håller mig till vår närmaste köpcentrum. Där finns faktiskt nästan allt vi behöver. Inga höga kanter och trappor nånstans. Fina hissar mellan våningarna. Jag kan komma in i alla affärerna utan undantag!


Idag tänker jag inte göra att dugg! Bara min träning och den i en nedbantad version. Det gör för ont helt enkelt.

Vi kommer väl att ta en promenad, bara för att komma ut lite, men förmodligen sitter vi ute en stund om vädret tillåter. Idag skiner solen, efter gårdagens hällregn igen, men termometern visar ganska blygsamma 15,7.


    /Julia

Av Julia - 4 augusti 2010 16:42


  


...dagen började med att vi vaknade strax före 8. Ca 1 timme senare än tänkt, gissa om vi fick stressa.

Färdtjänsten kom som den skulle kl 09:00 i ösregnet. I väg for vi och var drygt halvvägs,när jag kom på att jag hade glömt det viktigaste. Rekvisitionen från försäkringsbolaget.

Efter ett samtal till bokningscentralen vände föraren tillbaka och maken kunde rusa och hämta den. Det var ju avsikten med resan att beställa en ny ring och utan rekvisitionen hade det inte gått. 

Vi blev en kvart sena, men det gjorde inget sa expediten. Valet föll på en vacker ring i vitguld med mönster, lite som på ringen jag fick när vi firade 20 år. Fast den är i både vitt och rött guld.

Inte undra på att jag tappade ringen, den var aldeles för stor 17½, den nya är 1mm minde 16½, det är mycket i ringstorlek. Jag har smala fingrar.


Den tänkta strosandet, kika i olika affärer blev definitivt inte kul. Folk absolut överallt. Trängsel en vanlig onsdag... Jag kände mig i vägen bland folk, barnvagnar, unga , gamla och turister.


Jag längtade efter vårt förortscentrum, det kan i och för sig vara gott om folk där också, men där behöver vi inte leta efter det vi vill ha, vi vet var vi kan hitta dem.


Lunch åt vi på McDonalds, jag åt en fiskburgare, maken  cheeseburgare med pommes frittes och var sin ramlösa till. Vi har inte ätit "snabbmat" på evigheter, men det var inte så gott som jag mindes. Hade nog varit godare med kinamat tror jag. Säkert nyttigare också.


Nu är vi i alla fall hemma igen. Ringen åker maken och hämtar nästa fredag utan mig, jag vägrar ge mig in till stan igen. Jag fick mer än nog idag.


    /Julia

Av Julia - 3 augusti 2010 15:37


  


...vädret är härligt, ca 23 grader, växlande molnighet och det fläktar lite. Vi har suttit ute och läst på förmiddan och varit på en kort promenad nyss och bara njutit. 


Maken har plockat av krusbären, det var inte många Bambi lämnade kvar, men lite sylt blir det i alla fall.

Hallonen har tagit ny fart efter regnet, så vi lär få lite till om några dagar. Han har också stöttat upp en gren på äppelträdet, så grenen inte går av på grund av tyngden. Det blir massor med äpplen i år.

Båda träden dignar av frukt, men det blir inga päron och plommon. De vilar detta år för att ge frukt nästa sommar. 


Snart är det dags att plocka av vinbären också. Vi har både vita, röda och svarta. Jag brukar göra saft och sylt av dem. Gott till vinterns gröt och pannkakor.


Till middag blir det "pigs in blanket" i all enkelhet. Grillkorv i smördeg med senap, jättegott nån gång när man inte orkar laga nåt mer komplicerat. 

Efterrätten får bli lite glass med hallon. 


 /Julia

Av Julia - 2 augusti 2010 14:39


  


...smyger ut en sväng mellan åskvädren. Det har åskat flera gånger, men just nu är det ganska ljust ute och det regnar bara.


Jag har gjort lite räkneövningar på

   dessa delikattesser.


Jag har länge velat prova dem, men de har varit slut eller så har vi glömt dem. Men i fredags fanns de, så vi köpte en ask av varje för det facila priset av 24,90 per ask. De innehåller 50 gr för Dentabits och 60 gr för Anti Haiball. 


Det innebär ett kilopris på 415:- respektive 498:- kronor.


Fullt i klass med dyrt kött (oxfilé?), något som vi bara köper nån gång per år till oss själva.

Visserligen får dom bara en bit av varje sort per dag, men dom kan ligga och sova ute om så vore, ändå hör dom om nån av oss bara tar i askarna försiktigt.


Roligt i och för sig att det blev en succé, men det är bara godis trots allt. När jag tog bilden satt dom som små tända ljus nedanför och väntade. Klart att jag gav den var sin bit, men de kommer att ransioneras liiite.


Äsch nu mörknar det igen, så lika bra att logga ur.

    /Julia

Av Julia - 1 augusti 2010 10:30


  


...solig, men blåsig söndag. Termometern vasar  23,4 grader i skuggan. Vi har sovit länge idag, jag vaknade strax före 8 och maken sov till ca 9. 

Vi har ätit frukost i lugn och ro. Inget märkvärdigt, bara thé och mackor.

Vi ska nog ut en liten sväng, bara genom byn upp till soptunnan och en liten runda bortom P-platserna.

Elrullen är laddad efter fredagens utflykt.


På onsdag får den verkligen visa vad den går för, då ska vi "göra" stan. Den kommer att vara igång från 9-14 hoppas att batteriet håller så länge. Ja, ja vi får se. Enligt uppgifter så ska batteriet räcka i ca 4 mil och så mycket "sping" lär det definitivt inte bli. Gallerian, NK och lite till tänkte vi. Bara titta runt lite, det var evigheter sedan jag var i innerstan.


   Lite morgonmys i soffan, Smulan och Amanda ligger som vanligt tillsammans och använder varandra som kudde. Mattes gullungar!


    /Julia


Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Ovido - Quiz & Flashcards