Hjulia, huller om buller

Alla inlägg under oktober 2009

Av Julia - 26 oktober 2009 07:10


Morrn m pelargoner  


...grått, blött, men varmt. Hos oss visar termometern redan 8,7 grader. Träden utanför rör sig inte alls, så det är vindstilla.


Det är ny vecka och för många barn (kanske också för vuxna?) en ny helg på gång. Jag menar inte Alla helgons dag, utan  Halloween á la USA.

Jag tänder ett ljus för dem vi älskar, men inte finns längre när jag känner för det oavsett vilken dag på året det är, men visst smyckas mina föräldrars grav lite extra till helgen av tradition. Beklagligtvis kan jag inte längre göra detta själv, men maken ställer upp och gör det som jag inte klarar.


Halloween har nog kommit för att stanna, många vänner har fester i helgen som kommer, men jag tycker lite att det är en kommersiell helg. Det är affärerna som gör vinsterna. Alla dessa nya "tillbehör" som finns till salu. Det är nästan som till jul. I min värld handlar det bara om köp, köp, köp! Tråkigt för alla barnfamiljer med små plånböcker!

Visst är det roligt med maskerad, både för vuxna och barn. När jag var barn, hade mina föräldrar också maskerad för sina vänner och en annan för oss barn, men i den trista månaden februari, inte före jul.

Pumpa åt vi i augusti, september. Nyskördade hos mormor som soppa, dillstuvad (min favorit!), grillad eller stekt. Jättegott, tycker jag. Just dillstuvad pumpa gör jag också om (sällan tyvärr) jag får tag i rätt sorts pumpa. Inte den stora oragna som finns i affärerna nu. Den sorten grillade eller stekte min mormor, när jag var liten. Jättegott det också till kött.

Oj, nu blev det mycket pumpa *fniss* men nostalgin hann ifatt mig när många barndomsminnen dök upp.


    

 /Julia

Av Julia - 25 oktober 2009 19:29


  


...Nu har jag läst bloggen om lille Elton's tragiska öde. Det var en ledsam berättelse. Ännu en blogg som fick mig att gråta.

Barn borde inte få bli cancersjuka. Det är så ofattbart grymt att de ska behöva dö innan de har levat mer än ett par år. De får gå igenom så många ofattbart svåra behandlingar, som gör dem även sjukare förgäves även om allt fler barn  besegrar cancern. Några gör inte det. Sjukdomen tar deras liv. Det är en ofattbar tragedi att förlora ett barn för föräldrar och syskon. 


Nu ska jag försöka muntra upp mig lite med den första filmen om Harry Potter

  

Den tänker jag ta med och se i sängen i sällskap av 2 keliga jamisar, så jag önskar alla redan nu god natt och


Nattisnalle  

 /Julia

Av Julia - 25 oktober 2009 13:20


Ljus för mor  


...ännu ett barn som förlorade kampen mot cancer.


Lille Elton fick bara bli 2 år och 3 månader gammal innan han förlorade sin kamp.

Livet är så orättvis, när ett barn måste dö.

Av Julia - 25 oktober 2009 10:05


Sunday  


...finns en förbättring jag har längtat lääänge efter. Att de personlig uppgifterna finns kvar när man kommenterar en blogg. Toppen!

De uppgifterna är rätt så trista att fylla i varje gång. Ibland har jag avstått att kommentera en blogg just på grund av att jag inte orkade fylla i just det varje gång. Lite trist efter den 10:de bloggen.


Min blogg kommer att vara reklamfri även i fortsättningen. Jag fixade det för ett år framåt.


Jag gör gärna reklam för vissa saker, men jag vill välja för vad!!! En väns blogg till exempel, men inte gärna för "varor och tjänster" som jag inte har valt själv. Vi omges av reklam överallt, skönt att slippa den i bloggen även om det kostar en slant!

På andra bloggställen kostar medlemskapet och dessutom finns reklamen, så man hittar nästan inte själva inlägget, nej tack!


Söndagsnalle    Julia

Av Julia - 25 oktober 2009 07:07


  


...ni glömde väl inte att ändra klockan??? Det gjorde vi... i sovrummet har vi en så kallad satelitklocka som ställer sig själv och alltid visar rätt tid.

När jag vaknade så tittar jag självklart på den och går till badrummet. Alla klockor på vägen dit och tillbaka visar en timme mer... hmm... Då minns jag!

Det är ju den här helgen och inte nästa som klockan ska ställas tillbaka en timme. Maken som brukar fixa klockorna hade glömt det.


En sak som jag blev lite upprörd över är att nu måste jag betala om jag vill ha en reklamfri blogg! Jag gör det givetvis (som tur är kan man "betala för att slippa"), men undrar samtidigt hur många fler "nyheter" vi kommer att drabbas av så här smygande på bloggen.


  

Av Julia - 24 oktober 2009 20:02

 ...underhållnig blir:

  

Första säsongens första DVD. Mark Harmon är en av mina favoriter.


Denna serie har vi aldrig sett på TV. Första säsongen var till bonuspris när jag beställde den senaste Harry Potter filmen. Potter får vi vänta på till 23 november, men bonusen kom i veckan. Det märks att det är samma gäng bakom den här serien som det var till J.A.G eller På heder och samvete som den heter på svenska. Den tycker vi mycket om.

Efteråt blir det natti, natti från oss och


Natti m två katter  

/Julia

Av Julia - 24 oktober 2009 12:38


  


...är ordningen återställd. Husse har kommit! Hurra!!! Oj, vad vi har längtat efter honom alla tre. Smulan och Amanda var liiite tjuriga mot honom, men de förlät honom snabbt Flört. Nu ska vi prata, njuta av varandra och se veckans:

 

Deckargåtor som Poirot

  

så galant löser.

DVDn innehåller Mysteriet på Blåtåget, Ett hot mot rikets säkerhet och Klöver kung. Värdet är inget vidare, så vi kan sitta inne och titta utan att få dåligt samvete.


Katt i kasse   /Julia

Av Julia - 24 oktober 2009 08:33


Morrn m thékopp  


...det är lördag och jag är ensam. Lär vara det till bortåt klockan 11 eller 12, det tar ca 2 timmar att åka hit kommunalt. Så även om han åker vid 9-tiden, så tidigast 11 är han här.

Han ska ringa när han vaknar, jag väcker honom inte, skulle aldrig falla mig in om jag inte måste göra det. Han måste få sova ut på helgerna.

Vi har sovit rätt bra, jag sitter med min frukost som jag egentligen inte känner för, men måste få i mig. Mitt blodsocker ligger rätt lågt just nu. Jag har tagit mina diabetes-mediciner redan vid 8 och jag bör äta strax efter, men det är segt idag.

Vädret är som igår, gråmulet och milt ca 7 grader. Det regnar i alla fall inte, som tur är. Återkommer!


Morrn m brödrost    /Julia


Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Skapa flashcards