Hjulia, huller om buller

Alla inlägg under juni 2009

Av Julia - 4 juni 2009 08:18


 


...välrden. Sitter och funderar på vad denna dag har i sitt sköte. Ute är det mulet, kallt och blåsigt. Prognosen för dagen är   regn och rusk. Var tog försommaren vägen, solen och det fina vädret...   Hoppas att det blir bättre till helgen i alla fall.


Dagens program är träning och kanske nån film på DVD på eftermiddan. Jag får se om jag har tålamod att titta på TV.
Till dess:

/Julia

Av Julia - 3 juni 2009 21:30



...ta en snabbtitt bland mina vänners bloggar. min dag har varit lång och jag är sen till min date med John Blund.


Vinden har mojnat äntligen, så jag har vädrat igenom huset ordentligt. Skönt med frisk luft när man ska sova och jag har sovrumsfönstret alltid lite på glänt.

Gillar att ha svalt där inne, jag sover bättre då.


Men nu är det nog dags att sova!


/Julia


Av Julia - 3 juni 2009 16:10

 


...en sån trist onsdag.

Jag har i och för sig njutit av en ny deckare. Den var toppenbra. Men att inte ens kunna gå ut på verandan på grund av blåsten, usch.


Nu skiner solen visserligen, men det blåser halv storm, läbbigt.


Jag har sett lilla Molly    valla matte på en snabb kissrunda. Hennes långa öron fladdrade i vinden, matte gick dubbelvikt och det syntes på dem att det var ingen kul utan nödvändig promenad.

Egentligen är det otroligt att vädret växlar så snabbt,

Högsommar ena dagen med närmare 30 grader och knappt 10 grader nästa.


Vädret lär bli ännu sämre imorrn. Fast det gör ju inte mig så mycket. Bara det blir fint till helgen.


Det är ju helg och flaggdag på lördag. Hoppas att vi kan ta en rullande promenad på dan, som vanligt. Men det lär visa sig.

Idag får jag hoppas på att vinden mojnar lite och jag kan öppna och vädra utan att blåsa bort.



/Julia

Av Julia - 3 juni 2009 09:52


 


...denna kalla och blöta onsdag.


Det är mycket väder ute. Regnet vräker ner, det blåser och det är kallt (8,9 grader). Brrrrr.


Jag sitter och lyssnar på en ny bok (som vanligt).


Jag fick en i present av ett känt nätföretag att ladda ner.


Det var riktigt kul att öppna mailboxen i morse   . Jag har köpt många mp3-böcker hos företaget, men då alltid i fysisk form. Praktiskt när man vill lyssna utan datorn eller liten mp3-spelare nån gång Vi har så kallade Bomboxar som tar mp3 skivor.


Jag är jättedålig på ned laddning, men det gick bra.

Jag har aldrig gjort det ens när det var ”lagligt”. Det har stört min rättskänsla att ta nåt som jag inte har betalat för. Inte min grej, helt enkelt.


Så nu har jag ännu en ny bok till att lyssna på. Vi har många, men de flesta är vanliga ljudböcker på cd-skivor, nackdelen med dom är att skivorna är bara ca 60-70 minuter långa och behöver bytas.


Mp3-skivan räcker ju till en hel bok, bortåt 20 timmar skönt.


Speciellt på kvällarna, jag har för vana att somna till bok. Till och med på sjukhuset, när jag hade eget rum lyssnade jag på bok på nätterna, det kändes tryggt att höra en mjuk röst. Personalen vande sig vid det svaga mumlet inne hos mig efter ett tag.


Vi tittar sällan på TV, med ljudbok kan jag/vi göra annat under tiden. Även trista ”måsten” blir roligare. Många har ju radion på, jag har en bok istället.


/Julia

Av Julia - 2 juni 2009 20:44



...titt bland vännernas bloggar, innan jag träffar John Blund.


Jag tycker mycket om att läsa om andras liv och tankar. Det finns så många som är mycket duktiga på att skriva.


Man får sig goda skratt, fäller några tårar. Skriver nån kommentar här och där om jag blir skärskilt berörd. 

Många gånger blir jag så intresserad att jag går tillbaka till det första inlägget och läser allt från början. Ibland blir det ganska mycket att läsa. Vilken tur att jag har gott om tid till det  .

Ett mysigt sett att få dagarna att gå. Jag måste ju göra annat än bara lyssna på bok och träna.


Men nu tror jag att Amanda börjar bli lite otålig och vill att matte ska gå och lägga sig... jag gör nog det.


Jag önskar alla en:


/Julia

Av Julia - 2 juni 2009 12:05

 


...spådom om   regn är ett faktum. Temperaturen är bara 9,4 och det blåser en del också. Men det behövs varje regndroppe som faller. Det är farligt torrt i markerna just nu.


Min sjukgymnast har varit på sin veckokoll och hade väl inte sååå mycket nytt för mig att träna på. Jag är ju rätt trött i kroppen efter helgen, så vi tog det försiktigt.

Jag gnetar på med mitt och jobbar på som vanligt.


Återkommer med mer om det inträffar nåt kul på eftermiddan. Jag har visserligen inget planerat, men man vet ju aldrig.


/Julia

Av Julia - 2 juni 2009 06:56



...till en betydligt svalare dag. Inatt var det lättare att sova. Jag har lite svårt för värmen. Jag mår bättre i lagom svensk sommar. Runt 20-22 grader är lagom tycker jag. Visserligen har jag rest mycket, men har aldrig varit på  charter och solsemester. Jag är ingen "soldyrkare" och gillar inte att ligga och sola. Visst är det skönt att sitta i solen en stund, men föredrar skuggan varma sommardagar. Efter jag blev sjuk tål jag värmen t o m sämre än förr.


Men det är varmare än förr. Årstiderna var tydligare och vintrarna kallare och mer snörika när jag var ung. Många av våra vänner (runt 50+) säger samma sak.

Vädret rår vi inte över, det är bara att gilla läget och vara lämpligt klädd.


/Julia

Av Julia - 1 juni 2009 14:22


...het dag. Termometern visar dryga 25 grader i skuggan, men det fläktar lite idag i alla fall.


Jag sitter och funderar lite på vad grannarna gör.

Pappan i familjen gräver i den hårda jorden. Jag avundas inte honom det minsta, han får jobba stenhårt för att få den gropen han behöver för att plantera de flyttade buskarna.

Det tog honom hela helgen att gräva upp dom och det lär ta några dagar innan han kan plantera dom.

Mitt förslag hade varit att han hade vattnat platsen ordentligt igår och grävt i morse.

Då hade det säkert gått lättare för honom. Nu får han hoppa på spaden för att få ner den 20cm i gräsmattan. Det är ju jättetorrt och hårt som betong att gräva i.


Deras lille kille vill ha uppmärksamhet   och låter en del, när han känner sig försummad.

Just nu är det bara hunden som bryr sig om honom, medan föräldrarna ägnar sig åt jordbruk på de 300 kvadratmetrarna trädgård som dom har.


Jag tror inte att dom kan så mycket, men det gjorde inte vi heller i början.

Hade han varit smart, hade han frågat sina kompisar i huset framför. Dom verkar veta hur dom ska göra, för den trädgården har genomgått en rejäl förvandling sedan förra året, dom köpte huset.


Jaja... det blir nog bra, bara dom får kämpa på. Inte så lätt i början, när man är ovan.


Nu ska jag ta och lösa korsord på verandan en stund innan solen skiner in där och det blir för varmt.



/Julia

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Ovido - Quiz & Flashcards