Hjulia, huller om buller

Alla inlägg under maj 2009

Av Julia - 24 maj 2009 18:52

                


Tänk så roligt att kunna placera bilderna precis där man vill ha dom. Jätteroligt.


Såhär blir bloggen ännu mer personligt utformad.


Idag tänkte jag bjuda på blommande fruktträd.Nu är dom som vakrast och snart blommar äppelträden också, de är sena sorter och blommar senare än de andra.



En vacker blommande kvist av plommonträdet. Sorten är Opal, jättegoda!



Detta är blivande Augusti päron, toppengoda dom också.


Hoppas att inte det blir frost under blomningen, som förra åter. Då blev det inga plommon eller päron alls  . Tyvärr. Tur att vi hade plommonsylt kvar från tidigare skörd.


En ypperlig  present med hemlagad sylt när man blir  bortbjuden. 

 /Julia

Av Julia - 24 maj 2009 14:08

...hoppas att min avsikt att placera en bild mitt i texten fungerar...

                                        

Tipset hur man går till väga fick jag av Madde, se min länklista och kika på hennes jättefina bilder och läs hennes betraktelser 


Nu ska vi se:  


Smulan ute på verandan innan snön försvann. 
Hurra, det fungerade  . Ett jättetack    till Madde för hjälpen! 

/Julia

Av Julia - 24 maj 2009 06:35

... På flera ställen har jag sett bilder mitt i texten,

men hur gör man   

Är det nån som vet och kan förmedla denna dyra kunskap?


Jag har velat ta in fotografier inne i texten, inte bara smileysar, men har inte kommit underfund med hur jag ska bära mig åt... hittar inget information om det heller.

Mina hamnar antingen ovanför eller medanför inlägget.


Vet du hur man gör är jag tacksam om du delar med dig till mig!

Skriv en kommentar om du vet hur man gör eller var denna information finns.


Tack på för hand/Julia

Av Julia - 23 maj 2009 18:35


                                  

...det har    regnat i stort sett hela dagen. Urtrist, nån grillafton blir det inte. Inte ens på verandan, vi får leta fram den elektriska stekhällen och improvisera innomhus på bordet direkt.

Det brukar också bli väldigt gott, men lite annorlunda mot att grilla över glöd.

Jag har marinerat köttskivor, skurit lökringar, skivat tomater, aubergin, kokt potatis och delat champinjoner i halvor.  Sen är det bara ta och steka det man vill ha.


Det blev en mysig middag, även om det drar ut lite på tiden, men vem har bråttom  inte vi...


Efterrätten har maken sörjt för, fudgekaka med glass. Gott det också. En mugg thé till blir toppen.


Ha en jättetrevlig kväll!



 

Av Julia - 23 maj 2009 06:48


....OJ en sån dag. Det samma säger jag denna arla timme...


Oj en sån natt.


Det regnade lite när vi gick och la oss igår kväll.

Jag blev väckt vid ½2-tiden av ett rejält brak.

Ett ögonblick funderade jag på om nåt stort djur hade brakat i i rastgårdens metallgaller   , men då det bara var regnet som smattrade gick inte maken upp för att titta efter.

Det blåste ordentligt visserligen, men vi somnade om.


Nu på morgonen såg jag orsaken till braket inatt.

Det var grannens nyss uppsatta vindskydd på kortsidan av deras veranda som hade gett vika.

Den är gjord av en bit vågig hårdplast, som egentligen används till plasttak över typ altaner.

Det var den som orsakade ljudet inatt i den hårda blåsten.

Jag kunde inte se om den hade spruckit också, men hänger nu på trekvart. Hoppas att han kan fixa till den. Det är ju så trist när saker man har jobbat med går, eller som i det här fallet blåser, sönder.


Just nu har vinden avtagit och regnet upphört, men det blir nog mer. Det är grått och mörka moln syns på himlen.


Jag har dock en förhoppning om att det klarnar upp fram på dan. Det vore roligt för vi hade tänkt grilla till middag. Men om vädrets makter inte är med oss, blir det elgrillen på verandan som får göra jobbet. Inte riktigt samma sak, men gott endå.


Annars är det inte mycket som vi ska göra. Bara ta en promenad om det inte regnar.


 /Julia 

Av Julia - 22 maj 2009 19:15

                                   


...Oj vilken dag.


Syste Birgitta kom ½8, tog blodprovet lika skickligt som vanligt. Hon är toppenduktig på att stickas. Bara en gång och utan att det blir blaffiga blåmärken.


Som sagt åkte vi iväg till vårt närmaste köpcentrum. Det viktigaste fick vi inte uträttat, men bättre lycka nåsta gång.


Som tur är har ju ByggMax även en hemsida, så börjar där imorrn.


Till att börja med var vi på Granngården... förr hade dom haft en suverän byggavdelning som bara är ett minne blott. Där inhandlades bara lite leksaker till katterna.


Sedan gick turen till Rusta och till Jula, där köpte vi mer "höns"nät till den nya avstängningen på verandan och det gamla nätet kommer att bytas ut också. Allt för att mina katter ska ha det tryggt.


Ett varv in på Elgiganten, sedan kom turen till mataffären. Listan var inte så lång.


Vi hade tur att samma förare hämtade oss när vi skulle hem. Jag var jättetrött efter 4 timmar i vimlet.

Vi brukar aldrig åka så här sent när vi bara ska handla mat. Den affären öppnar 08:00 toppen för då är det inte så mycket folk, som vid 10-12 snåret.


Idag fick min elrulle bekänna färg också. Gick jättebra iofs, men himmel så trångt det är i butikerna.

Svängradien är ju klart större med den än med den manuella och det märktes tydligt.


Men jag ställde inte till med nåt   , fastnade inte nånstans och alla hyllor och varor var kvar intakta när jag åkte hem.


Nu blir det lite middag, en film och sedan välbehövlig vila.

Förhoppningsvis blir vädret bättre imorrn.


Ha en skön kväll alla bloggvänner!

Av Julia - 22 maj 2009 07:11

                                


...uppe före tuppen, som vanligt.


Igår var det en härlig dag. Vi hade toppenväder. Soligt och runt 20 grader varmt.


Vi var ute i flera timmar, det var jätteskönt.


Tänk vilken skillnad det är att kunna åka runt på egen hand, precis dit man vill. Min nya elrullstol betyder en liten frihet som jag inte har haft sen jag blev sjuk.

Dagarna blir mycket roligare när man kan ta sig ut. Visst är verandan jättemysig, men det går inte upp mot att kunna ta sig runt i byn.


Sitter och väntar på syster Birgitta. Distriktsköterskan som gör hembesök för att ta de nödvändiga blodproverna inför läkarbesöket på onsdag. Hoppas att dom visar att jag mår rätt bra.


Programmet annars är utflykt till vår närmaste köpcentrum. Färdtjänsten kommer kl 09.45


Kul att få prova elrullen på asfalt också, vilket jag inte har haft tillfälle till än.

Här runt om kring finns ju bara grusvägar. Närmaste asfaltsväg finns ca 1,5 km bort. En länsväg utan vägren och med 70 som tillåten hastighet... vilket många tror att det är den lägsta tillåtna hastigheten.


Så jag tror inte att det är nån bra idé att ge sig ut i trafiken direkt. Så det skippar vi. 

Jag återkommer senare till dess önskar jag alla bloggvänner en:


Av Julia - 21 maj 2009 08:31

                               


...gårdagen avlöpte stilla och lugnt.

D v s tills maken dök upp,

då blev mina gosiga katter som förbytta. Jätteglada att se honom på "fel" dag.

Verandadörren var öppen och orden "husse kommer snart" vet dom betydelsen av.


Full rusning ut dit och upp på räcket för att invänta hans ankomst. Sedan när dom får se honom på håll kommer dom in till mig och berättar på sitt sätt att han ÄR på väg, sen ut igen för att ta emot honom.


Och äntligen kommer han... att jag är lika glad som Smulan och Amanda är ju självklart, men jag har tålamod att vänta ut att han kommer in, får av sig ytterkläderna iaf.


Dom spinner högt, buffas och stryker sig mot honom. Gör små utfall, för skosnören är roliga. Efter en varm kram från mig får han äntligen gå och byta om.


När han ombytt sätter sig i soffan har han två katter som ber om uppmärksamhet och vill sitta i hans knä, men efter ett tag lugnar dom ner sig dock.


Så är det min tur att få lite post och nyheter från "stan". Berättade vad som har hänt här ute.

Eftersom vi pratar minst 2 ggr i telefon varje dag, så är det inte mycket jag har att berätta om det inte händer nåt speciellt. Jag hade dock en "dålig och en bra" nyhet.

Vår SodaStream har nog gett upp och vi måste köpa en ny. Den är jättegammal och har använts så gott som dagligen i snart 15 år.

Dess pris har vi tjänat in många ggr om och sluppit att bära mineralvatten från affären. Så det blir en ny imorrn, då vi åker och handlar en massa annat.

Den goda nyheten är att syster Birgitta kommer och tar blodproverna vid ½8-tiden på fredag morgon in för mitt läkarbesök.


Främsta avsikten med vår utflykt är att titta på allt virke och tillbehör för vårt bygge av rullstolsramp till mig. Bra att få reda på ett ungefärligt pris på hur mycket den kommer att kosta.

Vi har nog klurat ut hur den ska se ut i alla fall.


 Vi gjorde pizza till middag, som både är gott och går rätt så snabbt.

Salladen hade jag förberett så den var i stort sätt klar när de medhavda tomaterna blev tillsatta.

Vi satt och njöt av maten till veckans engelska deckare som vi brukar göra på fredagskvällarna. Det gick ju utmärkt även på en onsdag.


Efter lite mer prat gick vi tidig och la oss och efter lite vanlig gnölande från katterna (vi har ju dubbelsängen för oss själva) kom dom till ro också och    somnade.

Vi lyssnade till en bok, som vi brukar en stund.

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Skapa flashcards